Tuesday, July 26, 2011

SEMASHUR??

hye.. ^.~
Assalamualaikum dan salam sejahtera..
mesti pelik kan, bila bace SEMASHUR kat atas tu..??
hmm.. ni nk cerita ni..
SEMASHUR adalah singkatan kepada Sekolah Menengah Sains Hulu Selangor.
SEMASHUR tu terletak kat Hulu Yam Baru, Batang Kali.
Alamat penuhnya adalah Sekolah Menengah Sains Hulu Selangor, Hulu Yam Baru, 44300 Batang Kali, Selangor.
Ia terletak kira-kira 30km ke utara Kuala Lumpur.
Lencana SEMASHUR..
Haaaaaaaa.... kat atas ni lencana SEMASHUR.. Lawa kan?? haha.
Kalau nak tahu, SEMASHUR merupakan salah sebuah Sekolah Berasrama Penuh (SBP). Ia ditubuhkan pada 2002. Oleh yang demikian, SEMASHUR masih belum dapat melahirkan pemimpin yang berwibawa seperti SBP yang lain, di mana mereka telah wujud sekian lama, seperti SM Sains Selangor, SM Seri Puteri, dan lain-lain.

ni la die salah 1 blok akademik kat SEMASHUR.. :D
Sebagai maklumat tambahan, pada tahun 2008, SEMASHUR melalui batch 0610 telah berjaya menggondol anugerah sekolah terbaik PMR dalam peringkat SBP. Namun, pada tahun berikutnya, anugerah tersebut tidak dapat dipertahankan oleh batch 0711, dengan hanya mampu menduduki kedudukan ke-7.
Namun begitu, pada tahu lepas, yakni tahun 2010, SEMASHUR telah berjaya merampas kembali kedudukan pertama tersebut melalui batch 0812. Hal ini amat membanggakan semua warga SEMASHUR.

Namun begitu, di peringkat SPM, prestasi akademik SEMASHUR tidaklah begitu membanggakan, apabila pada tahun lepas, yakni tahun 2010, SEMASHUR hanya mampu menduduki tangga ke-18 daripada 56 buah sekolah SBP . Namun, ia masih boleh dibanggakan, apabila terdapat seramai 61 orang pelajar telah berjaya mendapat keputusan A dalam semua mata pelajaran, manakala 6 orang dalam kalangan mereka telah mendapat keputusan A+ dalam semua mata pelajaran. Mereka semua adalah rakan-rakan saya, yakni:

1. Hannan Bin Nazaleq
2. Badran Hamzi Bin Abdul Sahak
3. Muhammad Farhan Bin Muhd Lokman
4. Fatin Sarah Binti Muhd Amin
5. Siti Syahirah Binti Mat Sukhri
6. Asma Hajar Binti Abd. Malek


*blogger ni dpt 8A jerrr.. =.-''

Hebatkan mereka? :)
Selain itu, salah seorang daripada mereka juga telah dinobatkan sebagai pelajar tebaik keseluruhan SBP. Beliau ialah Muhammad Farhan Bin Muhd Lokman. Hal ini demikian kerana, beliau bukan sahaja cemerlang dalam bidang akademik, malahan juga, kokurikulum.

Kalau sebut tentang SEMASHUR, tak lengkap rasanya kalau takde cerita tentang kehebatan pasukan ragbi SEMASHUR. Pasukan ragbi SEMASHUR telah banyak terlibat dan menjuarai kejohanan di peringkat SBP, negeri, mahupun kebangsaan. Pasukan tersebut juga telah melibatkan diri dalam kancah antarabangsa. Justeru, ragbi telah menjadi salah satu kebitaraan sekolah.

Ni la pasukan ragbi SEMASHUR. =P
Okay.. sampai sini je coretan kali ni.. 
adiyos.. :D

No comments:

Post a Comment